Wie? Niels Laan
Wat? Vertegenwoordiger tulpen
Waar? Bovenkarspel en onderweg

Niels was nog aan het afstuderen aan de Hoge School van Amsterdam (commerciële economie), toen zijn vader hem een flyer van CNB in de handen drukte, met de woorden: “Niels, er is post voor je”. Gezocht commercieel talent, stond erop. Er volgde een gesprek en niet veel later werd hij aangenomen als vertegenwoordiger Tulp bij CNB. Niels: “Pure sales vind ik niet leuk, ik wil waarde toevoegen aan bedrijven en producten. Als vertegenwoordiger ben ik een bemiddelaar die het voor beide partijen (kwekers en broeiers of exporteurs) goed moet doen: ik wil transacties afsluiten waarmee beiden tevreden zijn en verder kunnen ondernemen. Dat is mensenwerk.”

“De bedrijven met wie we zakendoen worden groter en daarmee de transacties, de belangen en onze verantwoordelijkheid ook. We hebben elkaars kennis, ervaring en kwaliteiten nodig.”

— Niels Laan samen met Marck Meijndert van Fresh Tulips

Eenmaal aan de slag voelde Niels direct dat hij helemaal op zijn plek zit bij CNB. Niels: “Ik heb een klantenkring opgebouwd van 80 bedrijven. Voor hen breng ik vraag en aanbod bij elkaar: zowel op termijn als in de daghandel.”

Sparringpartner

“Mijn werk gaat echter veel verder dan alleen partijen bollen bij elkaar zoeken. Ik ben een sparringpartner voor veel klanten: ik stel ze vragen die tot denken aanzetten en geef waar mogelijk advies over bijvoorbeeld nieuwe tulpensoorten, marktontwikkelingen en verkoopstrategieën. Eigenlijk ben ik een verlengstuk van mijn klanten en dat ondernemende past heel goed bij mij. Vooral omdat hierdoor geen dag hetzelfde is. Ik ga daar heel goed op.”

Samenwerken

Hoewel Niels zijn eigen klantenkring heeft en voor een groot deel op provisiebasis werkt, werkt hij heel veel samen met zijn collega-vertegenwoordigers. Niels lacht: “We ouwehoeren hier wat af. Of anders gezegd we sparren enorm veel met elkaar. De bedrijven met wie we zakendoen worden groter en daarmee de transacties, de belangen en onze verantwoordelijkheid ook. We hebben elkaars kennis, ervaring en kwaliteiten nodig. Ik weet dat ik altijd bij ze terecht kan en leer iedere dag van hen. Dat geldt niet alleen voor mijn collega-vertegenwoordigers. Ik werk ook veel samen met bijvoorbeeld onze teeltadviseurs. Als er kwaliteitsissues zijn bij een van mijn klanten of als er een claim is, ga je samen op zoek naar de oorzaken en de oplossingen.”

Prima werkgever

Met CNB als werkgever is Niels meer dan tevreden. De werksfeer is prima, de collega’s zijn leuk en goed en de arbeidsvoorwaarden zijn prima is zijn ervaring. Niels: “Ik krijg hier veel vrijheid, veel verantwoordelijkheid en hard werken wordt beloond. Als ik iets nodig heb voor mijn werk, wordt dat zonder meer geregeld. Er is ook ruimte voor ontwikkeling. Er wordt bijvoorbeeld een aantal keer per jaar een jonge vertegenwoordigersdag georganiseerd. Iedere keer met een ander thema en een andere activiteit. Daar leren we elkaar goed kennen én we leren veel van elkaar. Ieder van ons pakt het werk toch op zijn/haar eigen manier op, en juist daarvan steek je veel op.”

“Mijn werk gaat veel verder dan alleen partijen bollen bij elkaar zoeken. Ik ben een sparringpartner voor mijn klanten.”